A
Depresszió harmadik ellenszere: Az őrület
א
– (álef) rész
„Az életben a legtöbb őrült
talál egy még nála is őrültebbet, aki megérti.”
-
Frank Schätzing -
„ Az én Istenem pedig be fogja tölteni minden szükségeteket az Ő
gazdagsága szerint dicsőségesen a Krisztus Jézusban.”
-
Filippi 4:19 –
A depressziót már több, mint 15
éve kutatják. Magyarországon minden második ember depressziós. Ezért is
gondoltam, hogy folytatom a video sorozatot, de mivel tudom, hogy nagy
változások jönnek a szerzői jog szempontjából, ezért írásban is elérhetők
lesznek az ellenszerek.
Ha depressziósak vagyunk, akkor
jobb, ha megőrülünk, mert a depresszió egyik kivezető útja az őrület. Rövid
időn belül néhány példával is aláfogom támasztani az állításomat. De előtte
hadd emeljem ki, hogy az őrülteket és a lángeszűeket egyetlen hajszál választja
el. Hogy ez hogy is lehetséges? Ezt majd a későbbiek során
kifejtem.
Az értekezésem és video
szerkesztésem rövidsége miatt, csak három példát fogok felhozni és az egyiket
mélyebben is elemezni fogom.
Az első történet, ahol összekapcsolódik a
depresszió és az őrület - az a reneszánszi William Shakespeare két drámájában
is megtalálható: A Hamletben, és a Rómeó és Júliában. Shakespeare 1564-től
1616-ig élt, és ő volt abban a korban a drámaírás királya.
Hamletben, de a Rómeó és Júlia drámájában is
találhatunk összefüggéseket az őrület és a depresszió között, de az idő
rövidsége miatt most erre nem térek ki külön, hanem valami másra hívom fel a
Befogadók figyelmét:
Hamvas Béla a 20. század legnagyobb magyar írója
is írt elemzést a két drámáról, de ő abból az aspektusból írta, hogy hogyan is
viselkednek az őrültek, legalább is, akik egy pillanatig megőrülnek. A
következőket írta:
„ Amíg Hamlet apjának szellemével nem találkozik,
egy kicsit búskomor, de pontosan úgy viselkedik és úgy beszél, mint a többi.
Abban a percben, amikor apját meglátja, elkezd félrebeszélni. A világ kizökken,
és Hamlet nemlétezőből hirtelen létező lesz. S amikor létező lesz, elkezd
beszélni és pontosan a helyzethez mért szavakat használni úgy, mint aki a
dolgot pontosan érti. Nincs szó félrebeszélésről. Nincs szó arról, hogy minél
bolondabb lesz, annál bolondabbakat beszél. Ezt csak a többi hiszi. Mi, akik a
drámát pártatlan helyről nézzük, tudjuk, hogy a többiek egyszerűen nem
számítanak, a drámában egyedül Hamlet a létező.
Amikor Hamlet apja szellemével találkozik,
egyszerre és hirtelen és egy pillanat alatt a megfékezés állapotából az izgalom
állapotába lép át. Létezésének összefüggései egy pillanat alatt megváltoznak.
Nincs rend többé. Értek valamit, amit nem értek. A többi ember rosszul értékel
és rosszul kalkulál és hibásan számol és leszűkít és lesorvaszt és letagad.
Mit? Ostoba kérdés. Azt, ami van. Az élet csak akkor kezdődik, ha az ember nem
tudja, hogy mi lesz.
Amíg Rómeó a csinos Rózába szerelmes, egy kicsit
érzékeny, de pontosan úgy viselkedik és úgy beszél, mint a többi. Abban a
percben, amikor Júliát megismeri, elkezd félrebeszélni. Szokatlan szavakat mond
és azokat furcsa értelemben használja. Néha bizarr, többször groteszk, még
többször teljesen értelmetlen. Minél bolondabbul szeret, annál bolondabbul
viselkedik és beszél. Nyelve, mintha hirtelen a többinél egy oktávval
magasabbra ugrott volna.
Amíg Hamlet apjának szellemével nem találkozik, egy kicsit búskomor, de
pontosan úgy viselkedik és úgy beszél, mint a többi. Abban a percben, amikor
apját meglátja, elkezd félrebeszélni. És micsoda meglepetés! Ugyanabban a
percben, kiderül, hogy nem ő, hanem a többi beszél félre, s ő az, aki helyesen
beszél. A többi a maga nyelvét gyanútlanul tovább használja, Rómeó és Hamlet
badarságait rosszallóan hallgatja. De bennünket, akik a drámát pártatlan
helyről látjuk, ez már nem tud megtéveszteni. Egészen jól tudjuk, hogy Rómeó és
Hamlet beszél helyesen és a többi beszél félre és mellé. Tudjuk. hogy azért
használnak szokatlan szavakat furcsa értelemben, azért gyártanak szójátékot,
mert, mint Shakespeare mondja, a világ kizökkent és nyelvük mintha egy oktávval
magasabbra ugrott volna.
Mialatt a többi a félre- és mellébeszélést gyanútlanul tovább folytatja, Rómeó
és Hamlet elkezd pontosan a helyzethez mért szavakat használni. Micsoda
helyzethez? Ostoba kérdés. Hát ahhoz a helyzethez, ami van. A többiek az
egészből egy hangot sem értenek. Micsoda dologból? Ostoba kérdés. Hát abból a
dologból, ami történik. A többiek azt hiszik, hogy itt a létezésnek
veszedelmes, sőt kártékony, sőt tilos felfokozásáról van szó. De bennünket,
akik a drámát pártatlan helyről látjuk, ez már nem tud megtéveszteni. Egészen
jól látjuk, hogy semmiféle felfokozás nem történt. A többiek Rómeóhoz és
Hamlethez képest a nemlétezésben vannak. És abban a percben, amikor Rómeó
Júliát megismeri, vagy, amikor Hamlet apja szellemével találkozik, vagyis amikor
a világ kizökken, a nemlétezőkből hirtelen létezők lesznek. S amikor létezők
lesznek, elkezdenek beszélni és pontosan a helyzethez mért szavakat használni
úgy, mint akik a dolgot pontosan értik. Semmiféle veszedelmes, sőt kártékony,
sőt tilos felfokozás nem történt. Nincs szó félrebeszélésről. Nincs szó arról,
hogy minél bolondabbak lesznek, annál bolondabbakat beszélnek. Ezt csak a többi
hiszi. Mi, akik a drámát pártatlan helyről nézzük, tudjuk, hogy a többiek
egyszerűen nem számítanak, a drámában egyedül Rómeó és Hamlet a létező.”
Egy másik példához, amit belehet fűzni az
őrületet a depresszióval – szintén vissza kell utaznunk a középkorban. 1546-tól
1616-ig élt ugyanis Spanyolország egyik legnagyobb írója Cervantes Miguel
Saavedra. Cervantes műalkotása az elmés, nemes „Don Quijote”, ami a világ egyik
legismertebb regénye. A Don Quijote a világon az egyik legtöbbet fordított és
olvasott alkotás, ahogyan egy 2002-ben készült felmérés is mutatja, hogy számos
elismert író a világ legjobb regényének tart.
A világ egyik legnagyszerűbb
kalandregénye röviden arról szól, hogy a búskomor, nemes Don Quijote sok
lovagregény olvasás után úgy határoz, hogy ő és a fegyverhordozójával,
Sanchoval útnak indul, hogy ő is lovag lehessen. Ez nem is lenne gond, de
útjuk során kiderül, hogy a bús-képű, nemes bekattant, mert keveredik belső
világában a képzelet és a valóság, nem tudja szétválasztani a valóságot a
képzelettől. Ez történik az első rész 8. fejezetében is, amikor a szélmalmokat
óriásoknak képzeli el. Emellett szerelembe gyullad egy nem létező asszonyban:
Dulcineába. Eközben a saját háza népe folyamatosan próbálják észhez téríteni
Don Quijotét. Végül felismeri, hogy a világ, amelyben ő középkori lovag, csupán
a képzelet szüleménye, kijózanodása során megbetegszik, és végül
meghal.
Én feltennék néhány kérdést a
műalkotással kapcsolatosan:
Az első kérdésem, hogy miért
kellett az elmés nemest az ő saját háza népének kijózanítania? Nem lett volna
jobb, ha a bús-képű élete végéig él a saját képzelet világában? Vajon
boldogabban halt volna meg Don Quijote, ha sosem jön rá, hogy egész élete csupa
képzelődések sorozata volt?
Biztosan látott mindenki már
éticsigát. Az éticsiga és az őrültek között ugyanis van összefüggés, és a kettő
kapcsolódik Cervantes műalkotásához. Hogyan? Úgy, hogy az Éti csiga, - ami
egyébként hermaphrodita, vagyis hímnőstény, vagyis olyan élőlény, akiben
megtalálható mindkét nemi szerv – házától való megfosztása egyenlő azzal, hogy
meghal az élőlény, de meghal az a lélek is, amely bezárta magát örökre a
külvilágtól. Minden őrültnek van egy „szellemi házikója”, hadd cipelje a hátán.
Vajon minden őrült belepusztulna abban, ha rájönne, hogy nem is az a valóság,
amit elképzel? Ha figyelembe vesszük, hogy az éticsiga nem tud a házikója
nélkül élni, ahogyan az elmés Don Quijote sem tudott élni, amikor rájött, hogy
az egész élete egy nagy hazugság volt, akkor a válasz a kérdésre az lesz, hogy
igen. Már azért is, mert minden emberben kivétel nélkül van egy kis őrültség,
egy kis bolondság, éppen ezért minden egyes megszületett embernek van egy
„szellemi házikója”, amit földi élete végéig cipeli a hátán. Ennek az oka igen
egyszerű: Hordanunk kell a hátunkon a „szellemi házunkat”
az eredendő bűn miatt, amit az ősszüleink hoztak be a földre, másrészt a
mindennapi bűnök miatt is. Ha valóban minden embernek van „szellemi házikója”,
ahogyan az éticsigának, az őrültnek, és minden egyes megszületett léleknek, és
ezzel összefüggésben Don Quijoténak is, akkor hogyan is szabadulhatunk meg? A
legtöbb Befogadó számára az lenne a válasza, hogy sehogy. De feltennék még egy
kérdést: Ha valóban minden egyes megszületett embernek van „szellemi házikója”
a bűn miatt, akkor nem lehetséges az, hogy az általunk képzelt és nem képzelt
valóság csak illúzió? Lehet, hogy nem is az vagyok, aki eddig voltam vagy
hittem? Ha igen, akkor ki vagyok valójában?
Ahhoz, válaszokat kapjunk,
Jézushoz kell fordulnunk, mert ő maga az igazság. Egyik nap azt mondta, hogy az
igazság szabaddá tesz.
„Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek,
megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.”
-
János evangéliuma 8: 31,32 -
Máskor meg elmondta, hogy mi
szükséges, ahhoz, hogy belépjünk az ő királyságában. A Nikodémushoz intézett
válasza egyben válasz arra a kérdésre is, hogy hogyan is szabadulhatunk meg a
„szellemi házunktól”:
„Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik újjá, az nem
láthatja meg az Isten országát.”
-
János evangélima 3: 3 –
To be continued…
Megjegyzések