Tükörszemüveg - 1917 ( első rész)

Tükörszemüveg - 1917

A Tükörszemüveg egy olyan láthatatlan szemüveg, amely keveseknek adatik meg.  Én megkaptam ezt a fajta szellemi szemeket. Ez egy természetfeletti szemüveg és azok is használhatják, akik kérik, és hiszik, hogy van ilyen. A Tükörszemüveg tehát filmelemzések sorozatából áll keresztény szemszögből. 

Két furcsa megtekintés

Sam Mendes különleges drámája annyira tetszett, hogy kétszer is meg kellett néznem. De mindkét megtekintésénél más felfogóképességekkel, átélésekkel, és más fajta érzésekkel éltem át. Úgy tudnám ezt a legegyszerűbben megfogalmazni, hogy színekkel ecsetelem a játékfilm hatását - az első megtekintésnél ugyanis, amikor egyedül néztem meg az amúgy magyar felirattal, akkor olyan volt, mintha feketén-fehéren nézném az amúgy színes játékfilmet, de mégis mintha egy új színt fedeztem volna föl, mintha egy olyan színre leltem volna a film során, amelyet korábban soha. Viszont a filmdráma hatása hosszabb ideig nyugodott meg rajtam. Annyira, hogy szinte napokkal később is csengett a fülemben a katonák éneklése.
Ezzel szemben a második megtekintésnél, amikor már az egyik keresztény barátommal néztem meg a háborús filmet, már rövidebb ideig tartott a hatása, de a katonák éneklése még most is csilingel a lelkem mélyén. 

Amikor először megnéztem a drámát akkor rögtön éreztem, hogy ez egy különleges alkotás, de még nem is tudtam, hogy az év legjobb filmdrámáját nézem meg az év legjobb rendezőjétől. Nekem nagyon is úgy tűnt, mintha végig (majdhogynem) egyetlen vágás nélkül követnénk a főszereplőket. Olyannyira, hogy folyamatosan kapkodtam levegőt venni – szinte alig lélegeztem - miközben figyeltem, ahogy a főszereplőkkel együtt sétálok az ismeretlen tájakon, miközben erősen koncentráltam a magyar feliratra is. 

Tulajdonképpen az elmém három jeleket is dekódolt, hogy jobban megértsem a filmet. Az első jel a hang, ami ebben az esetben az eredeti angol nyelv (amivel nehezen tudtam megbirkózni) plusz a műalkotásbeli háttérhangok. A második jel volt a film háttere. A harmadik jel volt a magyar felirat, amit folyamatosan figyelnem kellett.
Tehát miközben az elmém folyamatosan dekódolta a jeleket, a jelekből karanténban zárt, hatalmas energia felhő alakult, amelynek következtében egy másik tér-időben voltam. Legalább is elhittem azt, hogy 1917-ben vagyunk, és a szemeim előtt megjelenő képsorok valódi eseményeket tükröztek vissza. 

Amikor először megnéztem az angol-brit játékfilmet annyira megigéztek a film látványvilága és maga a történet is, hogy napokig abban a tévhitben voltam, hogy a film igaz történet alapján készült.

A második megtekintésnél már magasabb intellektualitással néztem meg a filmet az egyik keresztény barátomnál. Talán a helyszín változása is szerepet játszott abban, hogy másképpen éltem át a drámát, de mindenesetre egy csomó háttérismeretnek is a birtokában voltam.
Ezek a következők voltak:

    ·   Megtudtam, hogy vannak rejtett vágások, ezért, amikor ismét megnéztem kerestem is a képernyőn ezeket, de kettőnél több vágást nemigen sikerült észrevennem.
    ·   Megtudtam azt is, hogy az 1917 kísérleti film volt Sam Mendes részéről.
    ·   A produkció 9 hónap előkészítést és 2 forgatókönyvet igényelt.
    ·     A színészek hat hónapon át gyakorolták a felvételeket, mielőtt belevágtak volna a forgatásba.  
    ·   A film sztorija alig néhány órát ölel fel, vagyis szinte valós időben játszódik, innen jött az ötlet, hogy vágatlan formában is működhetne.
    ·    A forgatókönyvet Sam Mendes nagyapja Alfred H. Mendes elbeszélései alapján rakták össze.
   · Megtudtam időközben azt is az est.hun leírtak szerint, hogy idézem „Mivel harcmezőket kellett imitálniuk, a forgatás környékét a stáb teliszórta műholttestekkel. A környék lakosságát emiatt írásban és élő szóban is folyton figyelmeztetniük kellett, hogy a mindenfelé feltűnő testek nem valódiak, nehogy megijedjenek tőlük.” 

A második lejátszás után napokkal később feltettem magamnak a következő kérdéseket:
Hova tűnt az a furcsa, ismeretlen szín, amelyet soha korábban nem láttam, noha létezik? Hova került a hatalmas, energiafelhő, és miért nem sikerült ezúttal is visszautaznom az időben? De még érdekesebb a következő kérdések:
Miért éreztem azt, hogy sokkal jobb volt az első megtekintés, mint a második? Számít az is egyáltalán, hogy az ember milyen háttérismeretekkel nézi meg a filmet?
Amennyiben hisznek nekem a kedves Befogadók, hogy valóban más érzés volt háttérismeret nélkül megnézni, és más érzés volt megnézni, mint, amikor már sok titkot tudtam meg a filmről, akkor a kérdésekre a válasz az, hogy igen.
Ezért is gondolom azt, hogy ha megnézném harmadszorra, vagy többször, akkor sem adná le azt az élményt, mint ami a legelsőnél volt.

Rövid útmutató a játékfilmről

Szinte minden magyarul megjelenő kritikát elolvastam az 1917-ről, amit találtam a neten. Összesen 46 forrásból olvastam el a kritikákat, és a legtöbbször ugyanazokkal az információkkal találkoztam, amelyeket már ismertem. Csak néhány olyan oldal volt, ahol végre újdonságot is olvastam a filmről vagy más szemszögből.
A legtöbb oldalon is tájékoztatva vannak az olvasók arról, hogy röviden miről szól a film, ezért most sem hagyhatom ki.
A film cselekménye röviden arról szól, hogy két brit katona kap egy elhalaszthatatlan küldetést egy tábornoktól. Az lesz a küldetésük, hogy vigyenek el egy fontos üzenetet a harctér másik oldalán. A küldetésük teljesítéséhez egy napjuk van, és ha nem teljesítik, akkor meghal az egyik főszereplő testvérével együtt 1600 katonatárs is.
De vegyük föl a tükörszemüvegünket és nézzük meg a játékfilm rejtett tartalmait keresztény szemszögből!
A filmelemzésem során sokszor fog előfordulni, hogy a „láthatatlan készülékünk” automatikusan visszaáll az eredeti állapotában, ezért utunk során folyamatosan zoomolni kell, de megnyugodhattok, mert semmit sem kell megnyomnotok vagy tennetek, mivel integrálva vagytok a velem lévő láthatatlan készülékkel, ezért amit én is látni fogok, azt ti is.
Tehát dőljetek hátra kényelmesen és figyeljetek!

Filmelemzés

1917

A filmvásznon a legelső dolog, amivel találkozunk, az a film címe lesz:
A képernyőn megjelenik az 1917. április 6-i dátum.

Jakab-Benke Nándor író szerint, ha valaki évszámot választ filmcímnek, az szimbolikus jelentésű.
Ezért a nézők már rögtön az elején találkoznak három kódolt üzenettel:
Az első rejtett tartalma, hogy a film az 1917-es évről szól.
A második kódolt üzenete, hogy a film az első világháborúban játszódik.
A harmadik titkos jelentése, hogy a film bármelyik háborúnak az üzenete is.

Háború

A játékfilm azzal kezdődik, hogy az egyik Őrmester felébreszti álmából a két Őrvezetőt.
Semmi kétség afelől, hogy már rögtön a film elején egy „szimbolikus üzenettel” állunk szemben! Természetesen ezt tükörszemüveg nélkül soha nem is vennénk észre. De most, hogy rajtunk van sokkal több „kódolt mondanivalót” érthetünk meg, mint korábban bármikor.
Látjuk azt is, hogy egy fánál alszik a két főhősünk: Schofield (George MacKay) és Blake (Dean-Charles Chapman). A fa tudjuk jól, hogy az életnek a szimbóluma.
A két főhősünk az Őrmester parancsára felébrednek és követik őt. Látjuk azt, hogy nagy nehézségek árán összeszedik magukat, felveszik a sisakjukat, a vállukra rakják a fegyverüket és követik az Őrmestert.
Ha észrevettétek a zoomolást, vagyis nagyítást, akkor észrevehetjük, hogy ennél az epizódnál vannak további „kódolt üzenetek”.
Az egyikben kettős tartalom jelenik meg, mert összeszedik magukat, felszerelkeznek és felébrednek. Ezt még tükörszemüveg nélkül is bármelyik néző észrevenné, de nem veszi észre a tartalom másik szálát. A másik szála ugyanis azt üzeni nekünk nézőknek, hogy ideje felébredni! Eddig aludtunk és elég sokáig tartott, de most eljött az idő, hogy ismét felébredjünk!
A második jelentős tartalom, hogy eljött az ideje, hogy felvegyük a szellemi fegyvereinket és harcoljunk.
De, zoomoljuk csak tovább és a szemünk előtt látható lesz Isten egyik igéje:

„Ezért vegyétek fel az Isten teljes fegyverzetét, hogy ellenállhassatok azon a gonosz napon, és mindent legyőzve megállhassatok. Tehát álljatok elő, övezzétek körül derekatokat igazlelkűséggel, öltsétek fel az igazság páncélját, és kössétek fel a békesség evangéliumának hirdetésére való készség saruját. Mindezekhez vegyétek fel a hit pajzsát, amellyel a gonosz minden tüzes nyilát kiolthatjátok. Az üdvösség sisakját is vegyétek fel és a Lélek kardját, amely az Isten beszéde.”
(Efézus: 13 – 17)

Rögtön a film elején észrevesszük, hogy egy nagy háború kellős közepén utaztunk vissza az időben, és lélegzetünket visszafojtva bámuljuk a lövészárkokat, miközben követjük a főszereplőket, akik az Őrmester után sétálnak el a Colin Firth alakította Erinmore tábornokhoz.
A harmadik szigma, amit megfigyelhetünk a „Természetfeletti szemüvegünkkel”, hogy egy nagy háború közepén élünk. Háború van az egekben! Spirituális háború van már évszázadok, évezredek óta.
Vajon milyen más titkos üzenetek vannak még a drámafilmben?

Hamarosan folytatom…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A halál rejtélye

Milliárdosok: Mit használ az embernek...?