Tükörszemüveg
- 1917
A Tükörszemüveg egy olyan láthatatlan
szemüveg, amely keveseknek adatik meg.
Én megkaptam ezt a fajta szellemi szemeket. Ez egy természetfeletti
szemüveg és azok is használhatják, akik kérik, és hiszik, hogy van ilyen. A Tükörszemüveg
tehát filmelemzések sorozatából áll keresztény szemszögből.
Két
furcsa megtekintés
Sam Mendes különleges drámája annyira tetszett, hogy
kétszer is meg kellett néznem. De mindkét
megtekintésénél más felfogóképességekkel, átélésekkel, és más fajta érzésekkel
éltem át. Úgy tudnám ezt a legegyszerűbben megfogalmazni, hogy színekkel
ecsetelem a játékfilm hatását - az első
megtekintésnél ugyanis, amikor egyedül néztem meg az amúgy magyar
felirattal, akkor olyan volt, mintha feketén-fehéren nézném az amúgy színes
játékfilmet, de mégis mintha egy új színt fedeztem volna föl, mintha egy olyan
színre leltem volna a film során, amelyet korábban soha. Viszont a filmdráma
hatása hosszabb ideig nyugodott meg rajtam. Annyira, hogy szinte napokkal
később is csengett a fülemben a katonák éneklése.
Ezzel szemben a
második megtekintésnél, amikor már az egyik keresztény barátommal néztem meg
a háborús filmet, már rövidebb ideig tartott a hatása, de a katonák éneklése még
most is csilingel a lelkem mélyén.
Amikor először
megnéztem a drámát akkor rögtön éreztem, hogy ez egy különleges alkotás, de
még nem is tudtam, hogy az év legjobb filmdrámáját nézem meg az év legjobb
rendezőjétől. Nekem nagyon is úgy tűnt, mintha végig (majdhogynem) egyetlen
vágás nélkül követnénk a főszereplőket. Olyannyira, hogy folyamatosan kapkodtam
levegőt venni – szinte alig lélegeztem - miközben figyeltem, ahogy a főszereplőkkel
együtt sétálok az ismeretlen tájakon, miközben erősen koncentráltam a magyar
feliratra is.
Tulajdonképpen az elmém három jeleket is dekódolt,
hogy jobban megértsem a filmet. Az első jel a hang, ami ebben az esetben az
eredeti angol nyelv (amivel nehezen tudtam megbirkózni) plusz a műalkotásbeli
háttérhangok. A második jel volt a film háttere. A harmadik jel volt a magyar
felirat, amit folyamatosan figyelnem kellett.
Tehát miközben az elmém folyamatosan dekódolta a
jeleket, a jelekből karanténban zárt, hatalmas energia felhő alakult, amelynek
következtében egy másik tér-időben voltam. Legalább is elhittem azt, hogy
1917-ben vagyunk, és a szemeim előtt megjelenő képsorok valódi eseményeket
tükröztek vissza.
Amikor először megnéztem az angol-brit játékfilmet
annyira megigéztek a film látványvilága és maga a történet is, hogy napokig
abban a tévhitben voltam, hogy a film igaz történet alapján készült.
A
második megtekintésnél már magasabb intellektualitással
néztem meg a filmet az egyik keresztény barátomnál. Talán a helyszín változása
is szerepet játszott abban, hogy másképpen éltem át a drámát, de mindenesetre egy
csomó háttérismeretnek is a birtokában voltam.
Ezek a következők voltak:
· Megtudtam, hogy vannak rejtett vágások,
ezért, amikor ismét megnéztem kerestem is a képernyőn ezeket, de kettőnél több
vágást nemigen sikerült észrevennem.
· Megtudtam azt is, hogy az 1917 kísérleti film
volt Sam Mendes részéről.
· A produkció 9 hónap előkészítést és 2
forgatókönyvet igényelt.
·
A színészek hat hónapon át gyakorolták a
felvételeket, mielőtt belevágtak volna a forgatásba.
· A film sztorija alig néhány órát ölel fel,
vagyis szinte valós időben játszódik, innen jött az ötlet, hogy vágatlan
formában is működhetne.
·
A forgatókönyvet Sam Mendes nagyapja Alfred
H. Mendes elbeszélései alapján rakták össze.
·
Megtudtam időközben azt is az est.hun
leírtak szerint, hogy idézem „Mivel harcmezőket kellett imitálniuk, a forgatás
környékét a stáb teliszórta műholttestekkel. A környék lakosságát emiatt
írásban és élő szóban is folyton figyelmeztetniük kellett, hogy a mindenfelé
feltűnő testek nem valódiak, nehogy megijedjenek tőlük.”
A
második lejátszás után napokkal később feltettem magamnak a
következő kérdéseket:
Hova tűnt az a furcsa, ismeretlen szín, amelyet soha
korábban nem láttam, noha létezik? Hova került a hatalmas, energiafelhő, és
miért nem sikerült ezúttal is visszautaznom az időben? De még érdekesebb a
következő kérdések:
Miért éreztem azt, hogy sokkal jobb volt az első
megtekintés, mint a második? Számít az is egyáltalán, hogy az ember milyen
háttérismeretekkel nézi meg a filmet?
Amennyiben hisznek nekem a kedves Befogadók, hogy
valóban más érzés volt háttérismeret nélkül megnézni, és más érzés volt
megnézni, mint, amikor már sok titkot tudtam meg a filmről, akkor a kérdésekre a
válasz az, hogy igen.
Ezért is gondolom azt, hogy ha megnézném harmadszorra,
vagy többször, akkor sem adná le azt az élményt, mint ami a legelsőnél volt.
Rövid
útmutató a játékfilmről
Szinte minden magyarul megjelenő kritikát elolvastam
az 1917-ről, amit találtam a neten. Összesen 46 forrásból olvastam el a
kritikákat, és a legtöbbször ugyanazokkal az információkkal találkoztam,
amelyeket már ismertem. Csak néhány olyan oldal volt, ahol végre újdonságot is
olvastam a filmről vagy más szemszögből.
A legtöbb oldalon is tájékoztatva vannak az olvasók
arról, hogy röviden miről szól a film, ezért most sem hagyhatom ki.
A film cselekménye röviden arról szól, hogy két brit katona
kap egy elhalaszthatatlan küldetést egy tábornoktól. Az lesz a küldetésük, hogy
vigyenek el egy fontos üzenetet a harctér másik oldalán. A küldetésük
teljesítéséhez egy napjuk van, és ha nem teljesítik, akkor meghal az egyik főszereplő
testvérével együtt 1600 katonatárs is.
De vegyük föl a tükörszemüvegünket és nézzük meg a
játékfilm rejtett tartalmait keresztény szemszögből!
A filmelemzésem során sokszor fog előfordulni, hogy a „láthatatlan
készülékünk” automatikusan visszaáll az eredeti állapotában,
ezért utunk során folyamatosan zoomolni kell, de megnyugodhattok, mert semmit
sem kell megnyomnotok vagy tennetek, mivel integrálva vagytok a velem lévő
láthatatlan készülékkel, ezért amit én is látni fogok, azt ti is.
Tehát dőljetek hátra kényelmesen és figyeljetek!
Filmelemzés
1917
A filmvásznon a legelső dolog, amivel találkozunk, az a
film címe lesz:
A
képernyőn megjelenik az 1917. április 6-i dátum.
Jakab-Benke
Nándor író szerint, ha valaki évszámot választ
filmcímnek, az szimbolikus jelentésű.
Ezért a
nézők már rögtön az elején találkoznak három kódolt üzenettel:
Az első
rejtett tartalma, hogy a film az 1917-es évről szól.
A második
kódolt üzenete, hogy a film az első világháborúban játszódik.
A harmadik
titkos jelentése, hogy a film bármelyik háborúnak az üzenete is.
Háború
A játékfilm azzal kezdődik, hogy az egyik Őrmester
felébreszti álmából a két Őrvezetőt.
Semmi kétség afelől, hogy már rögtön a film elején egy
„szimbolikus üzenettel” állunk szemben! Természetesen ezt tükörszemüveg nélkül
soha nem is vennénk észre. De most, hogy rajtunk van sokkal több „kódolt
mondanivalót” érthetünk meg, mint korábban bármikor.
Látjuk azt is, hogy egy fánál alszik a két főhősünk: Schofield (George MacKay) és Blake (Dean-Charles Chapman). A fa
tudjuk jól, hogy az életnek a szimbóluma.
A két főhősünk az Őrmester parancsára felébrednek és
követik őt. Látjuk azt, hogy nagy nehézségek árán összeszedik magukat,
felveszik a sisakjukat, a vállukra rakják a fegyverüket és követik az
Őrmestert.
Ha észrevettétek a zoomolást, vagyis nagyítást, akkor
észrevehetjük, hogy ennél az epizódnál vannak további „kódolt üzenetek”.
Az
egyikben kettős tartalom jelenik meg, mert összeszedik
magukat, felszerelkeznek és felébrednek. Ezt még tükörszemüveg nélkül is
bármelyik néző észrevenné, de nem veszi észre a tartalom másik szálát. A másik
szála ugyanis azt üzeni nekünk nézőknek, hogy ideje felébredni! Eddig aludtunk
és elég sokáig tartott, de most eljött az idő, hogy ismét felébredjünk!
A
második jelentős tartalom, hogy eljött az ideje, hogy
felvegyük a szellemi fegyvereinket és harcoljunk.
De, zoomoljuk csak tovább és a szemünk előtt látható
lesz Isten egyik igéje:
„Ezért vegyétek
fel az Isten teljes fegyverzetét, hogy ellenállhassatok azon a gonosz napon, és
mindent legyőzve megállhassatok. Tehát álljatok elő, övezzétek
körül derekatokat igazlelkűséggel, öltsétek fel az igazság páncélját, és kössétek fel a békesség evangéliumának hirdetésére való készség
saruját. Mindezekhez vegyétek fel a hit pajzsát, amellyel a
gonosz minden tüzes nyilát kiolthatjátok. Az üdvösség sisakját
is vegyétek fel és a Lélek kardját, amely az Isten beszéde.”
(Efézus: 13 – 17)
Rögtön a film elején észrevesszük, hogy egy nagy
háború kellős közepén utaztunk vissza az időben, és lélegzetünket visszafojtva
bámuljuk a lövészárkokat, miközben követjük a főszereplőket, akik az Őrmester
után sétálnak el a Colin Firth alakította Erinmore tábornokhoz.
A harmadik szigma, amit megfigyelhetünk a
„Természetfeletti szemüvegünkkel”, hogy egy nagy háború közepén élünk. Háború
van az egekben! Spirituális háború van már évszázadok, évezredek óta.
Vajon milyen más titkos üzenetek vannak még a drámafilmben?
Hamarosan folytatom…
Megjegyzések