A Depresszió harmadik ellenszere: Az
őrület
ב – (bét) rész
A depressziót már több, mint 15 éve kutatják.
Magyarországon minden második ember depressziós. Ezért is gondoltam, hogy
folytatom a video sorozatot, de mivel tudom, hogy nagy változások jönnek a
szerzői jog szempontjából, ezért írásban is elérhetők lesznek az ellenszerek.
Ha depressziósak vagyunk, akkor jobb, ha megőrülünk,
mert a depresszió egyik kivezető útja az őrület. Rövid időn belül néhány
példával is aláfogom támasztani az állításomat. De előtte hadd emeljem ki, hogy
az őrülteket és a lángeszűeket egyetlen hajszál választja el. Hogy ez
hogy is lehetséges? Ezt majd a későbbiek során kifejtem.
Ebben a
részben Szophoklész: Antigoné c. drámáját fogom elemezni a depresszió egyik
ellenszerének, az őrület megközelítéséből, miközben utalást teszek egy-két
igeversről.
Szophoklész (i. e. 496-406) az ókori görög drámaírás királya
volt. Több, mint 100 művet alkotott, de ebből csak 7 maradt meg az utókornak.
Szophoklész 3 legismertebb műve: Oidipusz Király, Élektra, Antigoné. Ezeknek a
témái a thébai mondakörből származik.
Szophoklész Antigonéja egyetlenegy helyen játszódik, a
cselekménye csak egyetlen eseményre szűkül, a dráma időtartam csak néhány óra.
Minden idők legzseniálisabb drámáját koronként másképp
értelmezték.
Íme, néhány
értelmezés:
1.
Friedrich
Hegel, német filozófus értelmezése szerint: Kreónnak is és Antigonénak is igaza
van, mivel mindkét szereplőnek a maga által képviselt erkölcsi és világnézeti
platformról igaza van.
2. Az Antigoné mint politikai dráma: hatalom
és erkölcs összeütközése.
3. Kétféle emberkép összeütközése.
4. Férfii - nő konfliktus.
5. A második khorikon értelmezése: Az
eredetiben nem az ember nagyságának himnuszáról
van szó, hanem az ember titokzatos, csodálnivaló sokféleségéről, arról, hogy
van közöttünk Kreón és Antigoné, Haimón és Iszméné... Ezt az értelmezést
erősíti fel a szövegkörnyezet is.
6. George Steiner értelmezése: Nem
Antigoné és Kreón ellentéte. Az ellentét csak apropó Antigoné lázadása számára
a végzet ellen. Két lehetőség nyílik számukra: vagy
elviselik illetve állandóan menekülnek végzetük elől, vagy elébe mennek saját
tragikus sorsuknak, így mutatva föl azoknak a törvényeknek az embertelenségét,
melyek a világot, az emberi sorsokat irányító törvények
embertelenségét.
Műelemzésem értelmezése nem új keletű lesz,
hiszen keresztény szemszögből már írtak elemzést a drámáról. Pavlovics Zsófia
egyik blogján felhívja a figyelmünket arra, hogy 1580-ban Robert Garnier azonos
című drámát; 1814-ben pedig Pierre-Simon Ballanche írt azonos című regényt.
Műelemzésem során tenni fogok 1-2 kitérőt, hogy
még különlegesebb legyen az amúgy is különleges összefüggésekből álló
elemzésem.
Miközben idézni fogok néhány sort a drámából,
idézni fogok néhány igeverset a Bibliából; azon belül a Jelenések könyvéből és
ez alapján fogok értekezni.
Elemzés
Szophoklész Antigoné című drámája azzal kezdődik,
hogy megtudjuk, hogy az új király, Kreon új törvényt ad a thébai lakosoknak. Kreon
új törvénye az, hogy Antigoné egyik bátyját, Polüneikészt sem eltemetni, sem
megsiratni nem szabad, mivel ő szerinte az a hazája ellen harcolt.
Az új törvényhez másképp áll hozzá Antigoné, és
másképpen Iszméné:
„ANTIGONÉ:
Hát nem hívlak többé
magammal, sőt ha még
Jössz
is magad, segítséged nem kell nekem.
Te
légy okos, ha tetszik; én őt el fogom
Temetni
ha ezt teszem, meghalni szép.
Mint
kedves akkor kedvesemmel fekszem ott
A
jámbor bűn után, hiszen sokkal tovább,
Mint
itt fenn, kell az Alvilágban tetszenem.
Mert
ott lenn fekszem majd örökre.
Ám
ha te Inkább szegülsz az istenekkel szembe, menj!4
ISZMÉNÉ:
Én semmit ellenükre nem
teszek, hanem
A
város ellen tenni sincs erőm elég.”
-
Szophoklész: Antigoné (FORDÍTOTTATRENCSÉNYI-WALDAPFEL
IMRE); 3. – 4. o. -
A közeljövőben
szintén lesz az igazi kereszténységen belül két csoport. Igazi alatt azt értem,
akik hisznek abban, hogy Jézus Krisztus az Isten fia. Ez a két csoport a
következők:
Az első csoportot
Antigonét fogja képviselni. A másik csoportot pedig Iszméné. Antigoné csoportja szembe
fog szállni az Antikrisztus új törvénye ellen, mi szerint, aki nem veszi magára
az ő bélyegét azokat kivétel nélkül lefejezi.
" Azt is teszi mindenkivel,
kicsinyekkel és nagyokkal, gazdagokkal és szegényekkel, szabadokkal és
szolgákkal, hogy az ő jobb kezökre vagy a homlokukra bélyeget tegyenek; És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak
akin a fenevad bélyege van, vagy neve, vagy nevének száma."
-
Jelenések könyve 13: 16; 17. -
Kreon és az
Antikrisztus
A dráma elején tudjuk jól, hogy Kreon még ki sem
adta az új parancsát – azt máris megszegték. A későbbiek során Antigoné
le bukik, amikor másodszorra próbálkozott meg azzal, hogy földet szórjon a
testvére holttestére.
Amikor Kreon elé kerül a következő
szembesítéseket olvashatunk a drámából:
„ KREÓN:
(Antigonéhoz) S te állsz csak itt fejed lehajtva, szólj te már,
Elvállalod,
hogy megtetted, vagy cáfolod?
ANTIGONÉ:
Elvállalom s tagadni nem fogom soha.
KREÓN:
(az őrhöz) Hordd el magad, mehetsz, amerre épp akarsz,
Te
már a súlyos vád alól felmentve vagy.
Az
őr távozik. – Antigonéhoz
De
szólj te, csak beszédedet rövidre fogd:Tudtad, hogy ezt megtenni megtiltottam
én?
ANTIGONÉ:
Tudtam, hiszen hirdették úton-útfélen.
KREÓN:
S mégis törvényemet meg merted szegni te?”
Szophoklész: Antigoné (FORDÍTOTTATRENCSÉNYI-WALDAPFEL
IMRE); 12 o.
Antigoné csoportjához tehát azok a keresztények
tartoznak, akik hiszik, hogy Jézus Krisztus az Isten fia, de lemaradtak az
elragadtatásról. Ők lesznek azok a szentek, akik nem fogják eldobni a hitüket
és ők is vakmerően fognak Jézus Krisztus tanításai mellett kitartani, ahogyan
Szophoklész Antigonéja.
Őrület és
öngyilkosság
Szophoklész drámája
során Antigoné úgy gondolja, hogy beteljesítette a sorsát vagy talán megőrült
és ezért akasztotta fel magát a sziklabörtönben. Később pedig Antigoné
vőlegénye, Haimon szintén öngyilkosságot követ el apja előtt, miután nem tudta
lebeszélni apját, hogy semmisítse meg törvényét. Haimon cselekedete mindinkább
a szerelmi bánata sarkallta, mint őrültsége. Vagy mégis a saját esztelensége vezette oda, hogy leszúrja saját magát?!
Tudjuk jól, hogy
mielőtt bekövetkezett volna a sorozatos tragédia - Kreon figyelmeztetve volt
Teiresziász, a vak jós által, de ő akkor is makacsul ragaszkodott a saját
törvényéhez.
Miután
beteljesedett a vak jós jóslata mondhatni azt is, hogy nem is a vak jós volt a
vak, hanem sokkal inkább Kreon, aki az új törvény bevezetésével csak azt látta,
hogy milyen nagyszerű uralkodóvá válhat.
Csak akkor
nyíltak meg igazából a szemei, amikor beteljesedett Teiresziász szörnyű
jóslata:
KREÓN:
Jaj,
esztelen ész, amit elkövetett,
Hogyan
ölt a merevség,
Látjátok
itt azt, aki ölt
És
azt, aki meghalt, az apát s a fiút.
Jaj,
átkozott parancsaim!
Ó,
fiam, én fiatalságod Siratom, jaj,
Meghaltál,
elszállt az erőd,
S
nem te, de én voltam, ki megöltelek.
KARVEZETŐ:
Jaj, látom későn ismered
fel, hogy mi jó.
KREÓN:
Ó, jaj nekem,
Mit
szenvedek, hogy megtanuljam! Már tudom,
Hogy
isten súlyos kézzel mért csapást az én
Fejemre
akkor és vad útvesztőbe vitt,
Lábbal
tiporva boldogságom, jaj nekem.
Jaj,
jaj, a halandó sorsa a balsors.
Szophoklész: Antigoné (FORDÍTOTTATRENCSÉNYI-WALDAPFEL
IMRE); 32. o.
A Jelenések
könyve szintén tartalmaz olyan részeket, ami arról szól, hogy az új világrendben
az őrült fenevad és vad birodalmára nagy csapások fognak jönni:
„Elméne azért az első, és kitölté az ő
poharát a földre; és támada gonosz és ártalmas fekély azokon az embereken,
akiken vala a fenevad bélyege, és akik imádják vala annak képét.
A
másik angyal is kitölté az ő poharát a tengerbe; és olyanná lőn, mint a halott
vére; és minden élő állat meghala a tengerben.
A
harmadik angyal is kitölté az ő poharát a folyóvizekbe és a vizek forrásaiba;
és lőn vér.
És
hallám, hogy a vizek angyala ezt mondja vala: Igaz vagy Uram, aki vagy és aki
valál, te Szent, hogy ezeket ítélted;
Mivelhogy
szentek és próféták vérét ontották, vért adál nékik inni; mert méltók arra.
És
hallám, hogy más az oltárról ezt mondja vala: Jól van Uram, mindenható Isten,
igazak és igazságosak a te ítéleteid.
A
negyedik angyal is kitölté az ő poharát a napra; és adaték annak, hogy az
embereket tikkassza tűzzel.”
- Jelenések könyve 16:2-8 -
A who szerint
világszerte 800 ezren végeznek magukkal évente. Magyarországon nagyon sok fiatal
végez magával, sőt ebben világviszonylatban is elsők vagyunk.
Pedig, ha
tudnának arról, hogy van egy Megváltó, aki az életét adta oda értük, akkor nagy
valószínűséggel kétszer is meggondolná magukat, hogy öngyilkosok legyenek,
ahogy Katy Perry is tette.
Néhány nappal
ezelőtt megjelent egy cikk a hitradion.hun, ami arról szólt, hogy a 35 éves
sztár majdnem eldobta az életét, de az mentette meg, hogy Istennek hálát
kezdett adni.
Ez azért is
érdekes nekünk, mert ha mi is elkezdünk hálát adni Istennek mindenért és
kihagyni azokat a dolgokat, amiért búslakodunk, és sokszor depresszióba esünk,
akkor soha nem kerülnénk veszélyes állapotban.
Katarzis
Szophoklész
Antigonéja azzal ér véget, hogy az előző csapások után jön egy újabb csapás. Az
utolsó csapás az előzőkhöz képest is súlyosabb, mivel a saját feleségéről is hall rossz
hírt:
„ MÁSODIK HÍRNÖK: Uram király, neked minden bajból kijut.
Csak most hozod kezedben egyiket, de
lépj
A házba s ott elődbe tárul új csapás.
KREÓN: Hát érhet még nagyobb csapás? Mi vár reám?
MÁSODIK HÍRNÖK: Meghalt halott fiadnak anyja, hitvesed,
Még friss sebében
véresen fekszik szegény.”
…
„ KARVEZETŐ:
Ha még lehet jóról beszélni ennyi rossz
Között:
a bajt lerázni jó, minél nagyobb.
KREÓN:
Jőjj már, jőjj már,
Tűnj
már a szemembe, legszebb
Nap,
mely legutolsó
Órámat
hozod, ó jőjj,
S
több napot aztán már ne is érjek utánad.
KARVEZETŐ:
Majd erre is kerül sor, ámde rád ma még
Más
munka vár: a többit istenekre bízd.
KREÓN:
Kimondtam, és tőlük se kérek semmi mást.
KARVEZETŐ:
Ne kérj te semmit, mert mi elvégeztetett,
Halandó
ember azt el nem kerülheti.
KREÓN:
Vigyétek a céltalan életűt,
Akaratlan
öltelek meg, fiam,
És
tégedet, ó te szegény asszony.
Jaj,
merre tekintsek? Az én kezemen
Minden,
minden balul üt ki,
Énrám
iszonyú sors méretett.
KAR:
Bölcs belátás többet ér
Minden
más adománynál. Az isteneket tisztelni kell,
Gőggel
teli ajkon a nagy szavak
Nagy
romlásra vezetnek -S józanná nem tesz, csak a vénség.”
Szophoklész:
Antigoné (FORDÍTOTTATRENCSÉNYI-WALDAPFEL IMRE); 32. o.; 34. o.
Ezzel
párhuzamosan a Jelenések könyvében is találunk olyan utalásokat, ami felhívja a
figyelmünket arra, hogy milyen borzasztó és kegyetlen csapások fognak az
Antikrisztus és követőire érkezni az Új világrendben:
A hetedik is kiöntötte
poharát a levegőbe, és nagy hang hallatszott a templomból a tróntól, amely ezt
mondta: Meglett!
-
Jelenések
könyve 16: 10 -21 –
A
világ kezd megőrülni és egyre őrültebbek is lesznek az emberek. Minden évben
szoktak lenni hóbortos cselekedetek. A hóbortos cselekedetek alatt azt értem,
amikor az egyik elkezd valamilyen őrültséget csinálni és onnantól elindul a
lavina. Ilyen volt az is például, amikor vizesvödröt öntöttek a fejükre; vagy
amikor megjelent Momo különös feladványai. Természetesen e mögött a Sátán áll,
aki tud arról, hogy kevés ideje maradt hátra.
Legutóbb
az Ördög George Floyd halála miatt lett sikeres, mivel annak halála miatt
világszerte elkezdtek letérdelni. Hogy ez miért is baj?
Nos,
addig nincs probléma, amíg lesznek jokerek és bohócok a földünkön, de amikor
ezek elkezdenek mások előtt térdelni, esetleg más isteneket imádni, ha elkezdik
a keresztényeket bántani és sértegetni - na, ekkor már óriási baj van.
A
világ kezd megőrülni és mivel a Megváltót is elutasították, ezért nem
csodálkozni azon sem, hogy a keresztényeket sem fogadják el. Hamarosan őrült
keresztény üldözéseknek leszünk a tanúi. És amikor ezek elkezdődnek két
választási lehetőségünk lesz nekünk hívőknek:
1.
Felemelni
a tekintetünket és várni Jézus Krisztus második visszatérésére, vagyis az
elragadtatásra.
2.
Ha
lemaradtunk az elragadtatásról, akkor meg kell vívni életünk, de ennek a
korszakának is az utolsó nagy csatáját a fenevaddal és az ő táborával.
Források:
Megjegyzések